Turizmus Program

Balatoni Húsvéti Nyuladalom

Jacuzzis szállás

Budapesti Húsvéti Sokadalom

A titkok hercege

TOP 100 úticél

Húsvét

Ködvirág Erdei Iskola

Kiemelt partner

A Dévaványától 10 perce található Sterbetz István Túzokvédelmi Látogatóközpont ad otthont az erdei iskola programokkal rendelkező Ködvirág Erdei Iskolának. Programjaink alsós és felsős korosztály számára készültek, a térség jellemző tájtípusait és élővilágát dolgozzák fel. Az alsós program 4 napos, a felsős 5 napos program együttes, mely a legtöbb esetben igényli a helyi szakemberek jelenlétét, irányítását. Egyéb, speciális témát dolgoz fel a 12 plusz modul, melyek közül szintén igény szerint válogathat az érdeklődő.
Ködvirág Erdei Iskola

Kapcsolat, elérhetőség

Kontakt személy:

Szélné Sándor Katalin

Ködvirág Erdei Iskola

Szabadtéri bemutató helyeinken régi magyar háziállatfajaink láthatók (magyar szürke szarvasmarha, bivaly, racka és cigája juhok, mangalicák, galambok, stb). A kisállat simogatónál közelebbről is szemrevételezhetők különféle házi állatok kicsinyei. Egy 3 hektáros területen belül túzokok figyelhető meg közelről. A látogatóközpont mellől induló tanösvény a terület jellemző növény- és állatfajait mutatja be. 35 kerékpár bérbeadásával 4 kerékpártúra útvonal is bejárható, melyhez információs anyag – más ajándéktárggyal, képeslappal együtt – a kasszánál vásárolható.

Fent felsorolt programjaink nagy részét beépítettük az erdei iskolai programok közé, e mellett különféle szakmai előadások, bemutatók is igényelhetők. Speciális, részletes szakmai tevékenységek egy-egy modulon keresztül valósulnak meg.

Infrastruktúra

A látogatóközpont épületében két 50 fő befogadására alkalmas konferenciaterem található, amelyek előadások, foglalkozások optimális helyszíne. A két 24 fős foglalkoztató teremben szakkönyvtár, mikroszkóp, illetve egyéb kísérletezést, vizsgálódást segítő eszköz vehető igénybe a foglalkozások alatt.

Étkezés

Az étkezést (reggeli, ebéd, vacsora) előzetes egyeztetést követően megrendeljük és a dévaványai éttermek segítségével kivitelezzük. A kiszállított ételek melegítését, tálalását és az étkezésekkel kapcsolatos egyéb teendőket tálalókonyhánkban tudjuk megoldani.

Szállás

A Látogatóközpont 40 fő számára biztosít szálláshelyet, 4 db 2x3 ágyas közös fürdőszobás, illetve 4 db 4 ágyas fürdőszobás szobákban.

Választható programjaink és moduljaink

„A szikesek puszták élővilága” c. természetiskolai program alsósok számára

A gyerekek a program során megismerhetik a szikesek növény- és állatvilágát, elsajátíthatják a közelben lévő felszíni vízen végzett vízminőség vizsgálatát, s bepillantást nyerhetnek az egykor itt élt emberek életébe, szokásaiba, mindennapjaiba. A program célja a Nagy-Sárrét helyén kialakult alföldi szikesek természetes élővilágának megismertetése. A gyerekek minden esetben több órát töltenek el kint terepen, majd a látottakat, hallottakat benti foglakozás során írásban rögzítik. A programnak köszönhetően általános képet tud kialakítani a szikes pusztáról, annak jellemzőiről, élőlényeiről.

A program moduljai

1.      A réhelyi puszta virágos növényei (4x45 perc)

2.      A szikesek fészkelő madarai (4x45 perc)

3.      Élet a pusztán (4x45 perc)

4.      Bisel-féle vízvizsgálat (4x45 perc)

5.      Természetismereti vetélkedő (4x45 perc)

1. nap             

Délelőtt - A réhelyi puszta virágos növényei

A szikes puszták jellemző és ritka növényfajait ismerhetik meg a modul résztvevői. A foglalkozások során gyalogosan a közeli szikes puszta felkeresése, az ottani növényfajok megtekintése, meghatározása.

Délután - A réhelyi puszta virágos növényei

A begyűjtött vagy emlékezet alapján készített növények képeinek elkészítése, vagy megformálásuk más módon, más technikával. Az általunk gyűjtött virágokból, növényekből „ökolábnyom” készítés.

2. nap             

Délelőtt - A szikesek fészkelő madarai

Az egykori lápos-mocsaras területek eltűnésével élővilága is megváltozott a tájnak – felváltotta a vízi világot a száraz, szikesedő pusztai táj. Ennek élővilága teljesen más igényekhez alkalmazkodott – ezeknek az állatoknak a megismerése, meghatározása a modul fő célja. Terepen madármegfigyelés és határozás. A fajok határozó bélyegeinek megláttatása, ezáltal fajhatározás.

Délután - Élet a pusztán

A kialakult „új” élőhelyek nem csak a természetben, hanem az emberi tevékenységekben is változást eredményeztek. A vízzel kapcsolatos munkálatokat felváltotta a pusztákra jellemző gazdálkodás, növénytermesztés, legeltető állattartás. Az ezzel foglalkozó emberek életének, eszközeinek és állataiknak megismertetése a modul fő célja. Régi tárgyakon, eszközökön keresztül megismertetni a gyerekeket, a pusztai élettel, melynek szerves része volt a pásztor az állataival. Régi, népi elnevezések felelevenítése. A látogatóközpontban lévő régi magyar háziállatokon keresztül megismerhetik az egykori fajokat, fajtákat a gyerekek. A modult pedig a héten addig hallottak, tapasztaltak beépítésével rövid szerepjáték, kis csoportokban és pásztorbot faragás, nádsíp készítés zárja.

3. nap             

Délelőtt - Bisel-féle vízvizsgálat

A vízminőség vizsgálata vízi makrogerinctelenek meghatározásával az adott határozókulcsok segítségével. A foglalkozások során a gyerekek megismerkednek a vízparti zonációval, majd a vizsgálathoz mintavételeznek. Bisel-féle vízvizsgálat elvégzése a makrogerinctelen rendek meghatározásával, majd ezek alapján a vízvizsgálat eredményének megállapítása. A vizsgálódások lezárásaként a begyűjtött anyagokból, termésekből különféle dísztárgyak készítése történik.

Délután – Természetismereti vetélkedő

A több napos itt tartózkodás alatti ismeretek elsajátításának mérésére különböző típusú feladatok megoldásával kis csoportokban. A gyerekek feladatokat oldanak meg terepi állomásokon. Szakmai és ügyességi verseny többféle típusú feladat alapján.

„A szikes puszták élővilága” c. természetiskolai program felsősök számára

A gyerekek a program során megismerhetik a szikesek növény- és állatvilágát, elsajátíthatják a közelben lévő felszíni vízen végzett vízminőség vizsgálatát, s bepillantást nyerhetnek az egykor itt élt emberek életébe, szokásaiba, mindennapjaiba. Gyalogosan keressük fel a közeli szikes pusztát, az ottani növényfajokat terepi körülmények között, természetes előfordulási helyükön tekinthetik és határozhatják meg a gyerekek. A program célja az egykori és jelenlegi Nagy-Sárrét párhuzamba állítása, értékeik megláttatása, benne az ember kulcsfontosságú feladatának kiemelése.

A program moduljai:

1.      A Nagy-Sárrét világa (4x45 perc)

2.      Az élőhelyek környezeti tényezőinek vizsgálata – a víz (4x45 perc)

3.      Védett és fokozottan védett állatok a Dévaványai-Ecsegi pusztákon (4x45 perc)

4.      Tájképi értékek a Nagy-Sárréten  (4x45 perc)

5.      A szikesek növényei (4x45 perc)

6.      Élet a pusztán (4x45 perc)

7.      Természetismereti vetélkedő (4x45 perc)

1. nap - A Nagy-Sárrét világa     

Az egykori vízivilág változásának bemutatása és ennek a változás „eredményeinek” megismerése. A látogatóközpont bemutató épületének szakmai kiállításain keresztül megláttatni az egykori Nagy-Sárrét élővilágát a jelenlegivel. A tanösvény mentén végighaladva a jelenleg itt élő fajokkal való ismerkedés, a régi és jelenlegi élőhely és élővilágának összevetése. A túra után gyakorlati tevékenységként nádsíp készítés és pásztorbot faragás, önálló munka a saját elképzelések alapján.

2. nap             

Délelőtt - Védett és fokozottan védett állatok a Dévaványai-Ecsegi pusztákon

Az új, pusztai élőhely élővilágának ismerete, kiemelten a védett és fokozottan védett fajok. Fontos természeti értékünk a túzok védelmének bemutatása, megismertetése. A tanösvény megfigyelőtornyából hajnalban jól megleshető a túzok nászidőszakában a dürgés. A túra közben egyéb látható, hallható állatok meghatározása. A térség ragadozó madarainak bemutatása preparátumok és élő madár segítségével. A bemutató épület kiállításain keresztül és előadás keretében felhívjuk a figyelmet a terület más, értékes állatfajaira is.

Délután - Az élőhelyek környezeti tényezőinek vizsgálata – a víz

A vízi élettér fontossága. Ennek különféle vizsgálata, minőségének megállapítása. Élővilágával való ismerkedés. A víz és vízparti növényzettel, zonációval való megismerkedés. Mintavétel a következő kísérletekhez. A begyűjtött vízminta elemzése, makrogerinctelen rendjeinek beazonosításával a víz minőségének megállapítása. Az éjszakai égbolt ismerete, csillagok, csillagképek népi neveinek felelevenítése.

3. nap - Tájképi értékek a Nagy-Sárréten

A Sárrét természeti értékei mellett nagy számban őriz népművészeti, tájképi stb. értékeket is. Ezen területen lévő, őrzendő értékeit kutatjuk a modul foglalkozásai alatt. Egy kerékpártúra során felkeressük a fent említett tájképi értékeket. Bemutató előadás, mely kitér a botanikai, zoológiai, néprajzi értékekre is. A foglalkozások során kerékpárral felkeressük az Ördög-sáncot, majd megtekintjük a szarmata kori építmény megtekintése, történetének, jelentőségének megismerése. Rövid bemutató előadás mellett az ösztörű kiállítás megtekintése. Utána kézműves tevékenység során egy elkészítése, feladatlap megoldás.

4. nap             

Délelőtt - A szikesek növényei

A szárazságtűrő növények beazonosítása egyéni határozás alapján. A térség ismert, jellemző fajai, illetve a ritka védett fajok ismerete. A természet gyógyhatású növényeinek ismerete, melyek jellemzőek a térségben. A saját gyógy-és fűszernövény kert növényeivel való ismerkedés. Előadás a növények hasznáról, hatóanyagairól. Kézműves tevékenységek a gyűjtött és meglévő, szárított növények segítségével.

Délután - Élet a pusztán

Az egykori pusztai életmód, foglalkozás bemutatása, az itt élő pásztorok szokásai, eszközei, viselete és állataik. Meglévő régi tárgyak és eszközök bemutatása, ezek funkciói bemutató előadás keretében. A foglalkozások során látogatóközpontban lévő régi magyar háziállatok megismerése. A nap lezárásaként pásztortűzön elkészített bográcsos étel mellett a napi ismereteket feldolgozva, beépítve szerepjáték bemutatása, majd a természetben gyűjtött bot és nád megmunkálása (esetlegesen a Nagy-Sárrét világa modulnál megkezdett munkadarab befejezése).

5. nap - Természetismereti vetélkedő

Szakmai, ügyességi feladatokon keresztül mérjük, teszteljük le az előző napok során elsajátított ismereteket. Terepi és beltéri állomásokat alakítunk ki a tanösvény mentén és a múzeumban. Teljesítésük során játszva gyakorolhatják a program során tapasztaltakat, tanultakat, ezáltal is elmélyítve a megszerzett tudást.

A SZERVEZŐK AZ IDŐPONT ÉS A PROGRAMVÁLTOZTATÁS JOGÁT FENNTARTJÁK!

Megosztás

Kapcsolódó témák:

Ködvirág Erdei Iskola

Ködvirág Erdei Iskola

Értékelések (0)

Kifejezetten ajánlom

(0)

Kifejezetten nem ajánlom

(0)

Nagyon ajánlom

(0)

Nagyon nem ajánlom

(0)

Ajánlom

(0)

Nem ajánlom

(0)

Találatok száma: 0

Kapcsolat, elérhetőség

Kontakt személy:

Szélné Sándor Katalin